Hronologija napada na BIRN

Kampanja koja je vođena protiv BIRN-a u januaru 2015, a koja je kulminirala kada je srpski premijer Aleksandar Vučić 09. januara BIRN nazvao “lažovima”, nastavlja se istraživanjem tabloida Informer o finansiranju medijskih organizacija koje se bave istraživačkim novinarstvom, a među kojima je i naša organizacija.

Pisanje Informera je primer kako mediji naklonjeni vladi vode kampanju protiv nezavisnih organizacija koje se bave istraživackim novinarstvom i neguju kriticko mišljenje. Stvara se medijska slika da BIRN radi na štetu države i otkrivaju se „nepoznati“ centri iz kojih se finansira, i pored toga što su sve informacije o finansiranju i donatorima BIRN-a javne i nalaze se na našem sajtu. Iako se kampanja vodi oko toga kako se BIRN finasira, ono što se suštinski krije iza ovoga je pokušaj da se istraživacko novinarstvo u Srbiji potisne, a novinari koji se bave istraživackim novinarstvom zastraše i obeshrabre.

Intenzivna kampanje protiv BIRN-a, u kojoj se, u medijima bliskim vlasti organizacija etiketira i obeležava kao organizacija koja radi u korist stranih vlada, „najgrublje napada vladu Srbije“, lobira za strane kompanije i sl. samo je nastavak kampanje koja se protiv organizacije vodila od januara.

U januaru je napad na BIRN kulminirao kada je srpski premijer Aleksandar Vučić nazvao BIRN „lažovima“, nakon što je BIRN objavio istraživanje u kome stoji da je državno energetsko preduzece EPS dodelilo ugovor za ispumpavanje vode iz kopa Tamnava konzorcijumu dve firme bez odgovarajućeg iskustva, a protiv čijeg se člana menadžmenta vodi postupak pred sudom.

Mnogi provladini mediji u zemlji pridružili su se premijerovom napadu na BIRN, izveštavajuci o ovoj temi na tendenciozan nacin.

Prikaži ceo tekst

U nastavku pogledajte hronologiju objava u vezi sa napadom na BIRN.

30. novembar 2016 – U novembru 2015, provladin tabloid Informer ponovno je oživeo optužbe da su BIRN, CINS i KRIK, uzimali novac iz inostranstva “kako bi srušili vladu”, saopšteno je iz organizacije Human Rights Watch.

U drugoj kampanji ocrnjivanja, premijer Aleksandar Vučić kritikovao je nezavisni onlajn novinarski sajt BIRN. Provladine medijske kuće TV Pink i Informer optužile su BIRN da je neprijatelj države i strani plaćenik. Te optužbe očigledno su bile u odgovoru na kritičko izvještavanje BIRN-a zbog zloupotrebe vlasti i navodne korupcije u vlasti, zaključuje ova organizacija.

07. novembar 2016 – Informer objavljuje drugi deo priče o tome kako se plačaju mediji i NVO u Srbiji: „Tako Centar za istraživačko novinarstvo (CINS) Branka Čečena i Balkanska istraživačka mreža (BIRN) Slobodana Georgieva dobijaju silne pare od Evropske komisije i Ministarstva spoljnih poslova Holandije…“, navodi se u novom tekstu.

Glavni urednik Pečata, Milorad Vučelić, za Informer govori: „Ovde su ti mediji uzeti u najam da rade za strane gazde. Oni ne zavise od tržišta, već od donacija i ne stide se toga…“

informer-07-10-2016

05. novembar 2016 – Urednik Informera, Dragan J. Vučićević, ponavlja navode iz teksta o finanasiranju medija i NVO u jutarnjem programu na televiziji Pink. 

05. novembat 2016 – Tabloid Informer u tekstu „Stranci daju milione za lažne afere u Srbiji“ piše da velike pare sa Zapada, pored nevladinih organizacija, dobijaju i „takozvane novinarsko istraživačke organizacije poput BIRN-a, CINS-a, KRIK-a…“.

informer

02. novembar 2016 – Nezavisno udruženje novinara Srbije izdaje saopštenje: Opasne izjave ministra Vulina

01. novembar 2016 – Ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Aleksandar Vulin, svrstao je novinara BIRN-a, Slobodana Georgijeva, među one koji podržavaju ugrožavanje bezbednosti premijera Aleksandra Vučića, gostujući u emisiji „Upitnik“ na RTS-u.

16. septembar 2016 – Predstavnica OEBS za slobodu medija Dunja Mijatović pozvala je vlasti u Srbiji da u potpunosti istraže zastrašivanja i pretnje upućene novinarima. Mijatović je u pisanoj izjavi navela da sa velikom zabrinutošću prati seriju incidenata, uključujući i pretnje smrću, usmerene medijima u poslednjih tri meseca.

16. septembar 2016 – Pokret Dosta je bilo osudio je izostanak reakcije državnih institucija na pretnje i uvrede koje se svakodnevno upućuju novinarima u Srbiji i zatražio hitnu reakciju policije i tužilaštva.

16. septembar 2016Nezavisno udruženje novinara Srbije upozorilo je da su najnovije pretnje novinarima, među kojima je i novinar BIRN-a Slobodan Georgijev, posledica atmosfere koju stvara vlast, ali i pojedini mediji.

13. septembar 2016Nova stranka zahteva od nadležnih organa, policije i tužilaštva, da što hitnije identifikuju i procesuiraju odgovorne za pretnje Slobodanu Georgijevu i Nedimu Sejdinoviću.

12. septembar 2016Liberalno demokratska partija (LDP) pozvala je nadležne organe da u najkraćem roku identifikuju i procesuiraju odgovorne za pretnje koje su putem društvenih mreža upućene predsedniku Nezavisnog društva novinara Vojvodine Nedimu Sejdinoviću i novinaru Balkanske istraživačke mreže Slobodanu Georgijevu.

12. septembar 2016 – Nakon brojnih pretnji koje je novinar BIRN-a Slobodan Georgijev dobio putem društvenih mreža, Nezavisno udruženje novinara Srbije se obratilo Posebnom tužilaštvu za visokotehnološki kriminal da hitno preduzme sve mere, u skladu sa zakonom, i utvrdi identitete lica koja su pretila, a zatim podigne i zastupa optužni akt.

10. septembar 2016 – Urednik Informera, Dragan J. Vučićević, u jutarnjem programu na televiziji Pink ponavlja da Evropska unija finansira ogromnim parama novinara BIRN-a Slobodana Georgijeva, kako bi „on pisao to što piše i da bi, recimo, to smo svi videli, izbio juče jedan skandal koji je bio ozbiljan na društvenim mrežama i u jednom delu elektronskih medija. Ali je danas gotovo nezabeleženo u štampanim medijima i postoji samo u Informeru. Dakle jedino mi pišemo o tome da je Slobodan Georgijev miljenik Evropske unije, glavni urednik BIRN-a ili šta već, napisao da je Srbija fašistička tvorevina.“

10. septembar  2016 – „Slobodan Georgiev, urednik Balkanske istraživačke mreže, koga milionskim donacijama pomažu zapadne ambasade i Evropska unija, proglasio je Srbiju, verovali ili ne, za fašističku tvorevinu!?!“, piše tabloid Informer.

Zoran Babić, fukcioner SNS-a komentariše za Informer: „Ovo je vrhunac beščašća i mržnje! Pozivam nadležne pravosudne i medicinske organe da reaguju.“

fasisticka-drzava-informer

08. septembar 2016 – Ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović, gostujući u jutarnjem programu na RTS-u povodom prisustvovanja komesara za proširenje EU Johanesa Hana sednici Vlade Srbije, izjavio je: „Ja bih voleo da čujem odgovore vezano za to da Evropa finansira medijske kuće i institucije koje plasiraju laži o Srbiji, poput one o Zapadnoj Tamnavi koju je plasirao BIRN, pa je kasnije demantovala Svetska banka.“

11. jul 2016 – Novine Informer u novom tekstu pod nazivom „Evo koga Evropska unija najviše sponzoriše u Srbiji! Milioni od EU za NUNS, Dinka, Bojanu Maljević…“ svrstava BIRN u „miljenike“ Evropske unije i navodi koliko novca je dobio od 2007. do 2015. godine.

miljenici-eu-informer

27. jun 2016 – Urednik tabloida Informer, Dragan J. Vučićević, u otvorenom pismu piše: „Plaćen i instruiran direktno iz EU, Slobodan Georgiev (isti onaj što je nedavno uporedio Vučića sa Džihad Džonom) tada je, lažno se predstavljajući kao „istraživački novinar“, objavio da je neko od Vučićevih bliskih saradnika u „Zapadnoj Tamnavi“ pokrao silne pare. Na kraju, utvrdilo se, a to je potvrdila i Svetska banka, da je sve bilo po zakonu, da je prihvaćena najniža moguća ponuda domaćeg izvođača, a da su Georgiev i njegovi poslodavci iz Brisela zapravo pokušali da posao nameste „stručnjacima“ iz Holandije koji su za ispumpavanje tražili čak 22,3 miliona evra više od srpske firme!“

 12. jun 2016 – Tabloid Informer u svom štampanom izdanju piše o tome kako se sistemski radikalizuje situacija u Srbiji, optužujući za to novinara BIRN-a Slobodana Georgijeva. Informer takođe navodi da ga Evropska unija podržava i daje 36.500 evra.

informer-birn

11. jun 2016 – Televizija Studio B pridružuje se Pinku i Informeru u izveštavanju o novinaru Slobodanu Georgijevu ponavljajući navode da je Evropska unija dala 36.500 evra za plate zaposlenima u BIRN-u.

11. jun 2016 – Televizija Pink u svom nacionalnom dnevniku ponavlja tvrdnje iznete u online izdanju tabloida Informer.

 11. jun 2016 – „Slobodan Georgiev, miljenik ambasadora EU Majkla Devenporta i urednik Balkanske istraživačke novinarske mreže BIRN, koja je nedavno od Evropske komisije dobila 36.500 evra da bi isplatila plate zaposlenima, na Tviteru je mandatara Aleksandra Vučića uporedio sa poznatim svetskim teroristom Džihadi Džonom!“ piše tabloid Informer.

11. jun 2016 – Tabloid Informer u tekstu pod nazivom „BIRN iz Brisela dobio 36.500€“ piše da je BIRN konkretan primer sumnjivog finansiranja sa Zapada takoznavih „istraživačkih“ i „nezavisnih“ medija. Informer objašnjava da se BIRN proslavio lansiranjem lažne afere o isušivanju kopa „Tamnava“, kao i to da „godinama uzima silan novac od Rokfeler fondacije, ali i ambasada SAD, EU i Holadnije“.

10. jun 2016 – Premijer Aleksandar Vučić rekao je da nema nikakav nesporazum sa SAD i EU i da je odavno preboleo u političkom smislu činjenicu da daju novac onima koji će da izmišljaju priče poput Zapadne Tamnave.

„A da li sam srećan što daju pare onima koji će da izmišljaju priče o Zapadnoj Tamnavi, nisam srećan, ali sam to preboleo u potiličkom smislu pre tri godine, sada to doživljavam kao devizni priliv, pa se readujem tome što ćemo više para u bužetu da imamo, jer znam da će kada dobiju pare da ih troše u Ušću i Delta sitiju.“

10. jun 2016 – „Urednik Informera jedini ima hrabrosti da kaže Miškoviću, BIRN-u, Devenportu, nešto što im se ne svida, a drugi ne smeju da pisnu“, istakao je premijer Aleksandar Vučić, komentarišući slobodu medija u Srbiji.

30. maj 2016 – Dnevni list Politika objavljuje BIRN-ov demanti na pisanje novinarke Višnje Aranđelović.

Politika-hronologija

24. maj 2016 – U tekstu „Sud ih kažnjava, a stranci nagrađuju“, novinarka Politike Višnja Aranđelović tvrdi da je novinar BIRN-a Aleksandar Đorđević lažov i da je u tekstu o ispumpavanju vode iz kopa Tamnava obmanuo javnost i čitaoce.

Ona kaže: „Tako je BIRN-ov novinar Aleksandar Đorđević prećutao da je projekat „Tamnava” kreditirala Svetska banka, da ga je kontrolisala i da je utvrdila da nije bilo propusta. BIRN je netačno tvrdio da konzorcijum koji je dobio posao nije imao referencu, da su angažovali podizvođače, da je mogla da se izbegne primena Zakona o javnim nabavkama…“

20. maj 2016 – Nakon reagovanja premijera, BIRN ga poziva da javnosti predoči dokumenta o „Tamnavi“.

19. maj 2016 – Premijer Vučić reagovao je na vest da je prva nagrada Evropske unije za istraživačko novinarstvo dodeljenja Aleksandru Đorđeviću za tekst “Ispumpavanje kopa i budžeta” kada je ponovio optužbe na račun BIRN-a rekavši da je priča “notorna laž”.

“Borio sam se i izborio da se pokaže ne samo da je bilo sve čisto, već da je država to obavila sa mnogo manje novca nego što je to bilo realno. Država je iz toga izašla uspešno, dramatično je povećala proizvodnju uglja i pre rokova i pre vremena”, rekao je Vučić na konferenciji za novinare.

21. april 2016 – Reporteri bez granica u svom godišnjem izveštaju o slobodi medija za 2015. godinu pišu da su oni koji „najviše kritikuju vlast, mete javnih napada“, a kao primer za to navode BIRN.

07. mart 2016 – „Da li mislim da BIRN nije govorio istinu – mislim da nije govorio istinu“, ostao je pri svom stavu iz januara 2015. godine premijer Srbije nakon što je BIRN objavio istraživanje „Ispumpavanje kopa i budžeta“. Takođe, on je u razgovoru sa novinarkom portala Insajder.net Irenom Stević rekao da „pretpostavlja da nije trebalo da upotrebi reč lažovi“ i da „njemu kao predsedniku vlade ne priliči takva reč“. Bez obzira na ovo, Vučić je ipak ostao pri stavu da BIRN nije pisao istinu.

15. januar 2016 – Tabloid Informer u tekstu „Evo kako se prave afere. BIRN špijunira slike po Bokeljki“ navodi da je novinar BIRN-a imao zadatak da „otkrije veliku pljačku umetničkih slika u državnoj rezidenciji“.

Bokeljka

30. novembar 2015 – Premijer Srbije Aleksandar Vučić ponovio je, gostujući u emisiji Upitnik na RTS-u, navode o Svetskoj banci, koje je BIRN demantovao u svom saopštenju 14. novembra.

14. novembar 2015 – BIRN Srbija u svom saopštenju negira Vučićeve tvrdnje o Svetskoj banci iznete u intervjuu za agenciju Sputnik.

13. novembar 2015 – Premijer Srbije Aleksandar Vučić ponovo je nazvao BIRN „lažovima“ u intervjuu za novinsku agenciju Sputnik.

„Nama su (ljudi iz Evropske Unije) u stanju bili da komentarišu onaj BIRN i Zapadnu Tamnavu kada su lagali, ako se sećate oko tendera gde je i Svetska banka rekla da je sve bilo čisto i u skladu sa procedurama Svetske banke. Za te lažove su se javili da intervenišu…“, rekao je Vučić.

Iako premijer ističe da je Svetska banka rekla da je sve bilo čisto i u skladu sa procedurama, BIRN-u to nije potvrđeno s obzirom na činjenicu da su zvaničnici Svetske banke odbili zahtev BIRN-a da dostave izveštaj o tenderu, bez ijednog konkretnog razloga. Više o tome možete pročitati ovde.

13. novembar 2015 – Predsednik Evropske federacije novinara pozvao je vlast u Srbiji da izbegne stvaranje neprijateljskog okruženja za rad novinara, koji već pate zbog loših uslova rada.

12. novembar 2015 – Američki ambasador u Srbiji Majkl Kirbi izjavio je da to što SAD podržavaju istraživačko novinarstvo ili kontaktiraju sa opozicijom ne znači da žele da sruše vladu. Kirbi je rekao da SAD nemaju nikakvog interesa za to i da je to lično preneo i premijeru Aleksandru Vučiću.

12. novembar 2015 – Informer optužuje BIRN da kontroliše medije, i da je za to od Holandske ambasade dobio 25.000 evra. „U zakonu je jasno i precizno navedeno koje institucije kontrolišu nezavisnost, slobodu i finansiranje medija. Zato nije jasno zašto neka ambasada ima potrebu da finansira ovakav projekat. U svakom slučaju, biće da je ovo još jedan dokaz te cenzure o kojima svi u Srbiji bruje…“ izjavila je za Informer Sanja Nikolić, članica Odbora za kulturu i informisanje.

Ambasada Kraljevine Holandije je bila donator za BIRN-ov projekat Konkursno finansiranje – Unapređenje nezavisnosti medija kroz razvoj održivog i konkurentnog modela finansiranja i taj podatak se nalazi na našem sajtu, kao i opis i cilj projekta.

11. novembar 2015 – Informer u novom tekstu pod nazivom „Sponzoruše“ piše da je BIRN od Bitanske ambasade za dve godine, tokom 2012. i 2013., dobio „neverovatnih 12.912.469 dinara“. Glavni i odgovorni urednik e-novina, Petar Luković, te natpise prokomentarisao je: „Veze, poznanstva, mito i korupcija glavni su elementi u delovanju medija koji se lažno predstavljaju kao „bastioni slobode““ i dodao da je jedino „istraživačko“ u celoj priči kako pronaći put do novih miliona.

I Ministar unutrašnjih poslova, Nebojša Stefanović, oglasio se ovim povodom. „Kao građanin, iznenadio sam se kada sam video da se ovi mediji finansiraju samo novcem iz inostranstva. Vrlo mi je neobično da postoji toliki strani interes za njihovo delovanje u Srbiji“, objasnio je on.

10. novembar 2015 – BIRN u svom saopštenju poziva na prestanak kampanje usmerene na rušenje kredibiliteta organizacije.

10. novembar 2015 – Premijer Srbije, Aleksandar Vučić, izjavio je, komentarišući izveštaj Evropske Komisije o slobodi medija i istraživanja, da je u razgovoru sa evropskim prijateljima rekao da i oni snose možda i veći deo odgovornosti imajući u vidu broj medija koji finansiraju i da „malo pogledaju“ da to bude na transparentniji način i da znamo ko i koga finansira i kako da i to doprinese da imamo bolje rezultate. Ceo članak pročitajte ovde.

10. novembar 2015 – „Verujem da će se ići u dosta prljavu predizbornu bitku kako bi se kritički glas u zemlji potpuno zatomio jer ova vlast ne podnosi nikakvu kritiku“, istakla je u intervjuu za Radio Slobodnu Evropu Gordana Igrić, regionalna direktorka BIRN-a.

10. novembar 2015 – U nastavku svog feljtona tabloid Informer piše da BIRN, CINS i KRIK nisu nezavisni, jer godinama dobijaju ogromne svote novca od stranih vlada, ambasada i fondacija koje imaju jasan interes da Srbiju drže u stanju stalnog haosa. Informer navodi da se „najviše novca, u periodu od januara 2012. do septembra 2015. godine slilo na račun BIRN-a – čak 610.000 evra“.

„Sve u vezi s poslovanjem dostupno je organima zaduženim za kontrolu“, izjavio je koordinator BIRN-a Slobodan Georgiev za Informer i dodao da nije tačno da su svi tekstovi BIRN-a usmereni protiv vlade, kao i to da je BIRN imao dobru saradnju i sa brojnim državnim institucijama.

09. novembar 2015 – Dragan Janjić, potpredsednik Izvršnog odbora Nezavisnog udruženja Novinara Srbije, gostujući u dnevniku N1 televizije izjavio je da takozvani feljton o finansiranju BIRN-a i organizacija koje se bave istraživačkim novinarstvom u Informeru jeste klasičan primer kampanje.

„To je upravo kampanja. Imamo nekoliko portala koja se bave istraživačikm novinarstvom i ne vidim da je pobijeno ono što oni pišu. Tu imamo klasično istraživačko novinarstvo i nemamo kampanje koje su kontinuirane. Ako vi ceo dan držite jednu emisiju na jednu temu vi vodite kampanju, ne bavite se novinarstvom”, rekao je Janjić.

09. novembar 2015 – Tabloid Informer u feljtonu pod nazivom „HIT Evropska komisija platila 86.870,12 e za pljuvanje Vučića!“ piše da Evropska komisija direktno finansira rušenje premijera Vučića i aktivno radi na izazivanju haosa u Srbiji. Informer navodi da ove tvrdnje dokazuje finansijska dokumentacija do koje je list došao nakon višemesečnog istraživanja. Tabloid dodaje da je osnovna delatnost BIRN-a lansiranje lažnih afera i izazivanje haosa u Srbiji.

sajt-feljton

08. novembar 2015 – Ministar unutrašnjih poslova, Nebojša Stefanović, rekao je u emisiji Teška reč na TV Pink da mu je čudno to što se BIRN Srbija finansira samo od inostranih donacija, a ne od novca iz Srbije. Stefanović je dodao da istraživanja koja rade BIRN i druge organizacije koje se bave istraživačkim novinarstvom ne treba uzimati za ozbiljno.

Direktorka BIRN-a Srbija, Dragana Žarković, demantuje ministra i objašnjava da BIRN jeste dobio novac i iz Srbije, tačnije od Kancelarije za saradnju sa civilnim društvom Republike Srbije koja je jedan od donatora na projekatu Participativno budžetiranje za 2016. godinu u 10 lokalnih zajednica.

08. novembar 2015 – U emisiji „Rušenje Vučića“ na TV Pink, glavni urednik i vlasnik taboida Informer ističe da BIRN dokazano i otvoreno laže kako bi urušio stabilnu državu i jaku vladu.

03. novembar 2015 – Tabloid Informer najavljuje „istraživanje“ o tome kako se finansiraju medijske organizacije u Srbiji koje se bave istraživačkim novinarstvom, a među kojima je i BIRN.

U Informeru se navodi da BIRN Srbija, KRIK – Mreža za istraživanje kriminala i korupcije i Centar za istraživačko novinarstvo Srbije „traže od građana donacije od po 1000 dinara, a dobijaju milione sa Zapada“. Ispod fotografija na kojima se nalaze Slobodan Georgijev iz BIRN-a, Stevan Dojčinović iz KRIK-a i Branko Čečen iz CINS-a istaknuto je da strane vlade plaćaju „rušenje naše vlade“.

birn-hronologija

27. mart 2015 – Najnoviji izveštaj o medijskim slobodama na Zapadnom Balkanu beleži napad srpske vlade na BIRN, koji je prouzrokovan istraživanjem BIRN-a o ispumpavanju vode iz kopa Tamnava.

U izveštaju se navodi da je to primer nejedakog stava premijera Aleksandra Vučića prema medijima.

“Postoje jasne autoritativne tendencije u sadašnjoj vladi koje svoj konkretan izraz pronalaze u instrumentalizaciji medija i u neprestanim napadima na one koji istrajavaju u izveštavanju o stvarima onakvim kakve jesu”, dodaje se u izveštaju.

22. mart 2015 – U intervjuu za Radio Slobodna Evropa Šaša Radulović, bivši ministar privrede, kaže da još uvek čeka sudski epilog u slučaju protiv premijera Aleksandra Vučića.

Premijer je u avgustu optužio Radulovića da je BIRN-u obezbedio nacrt ugovora između JAT-a i Etihada kako bi destabilisao vladu. Radulović je negirao ove optužbe i slučaj je prepustio sudu.

17. mart 2015 – Aleksandar Vulin, ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, ističe da BIRN ne istražuje o verbalnom nasilju kojem je izložena porodica premijera Aleksandra Vučića u prethodnih nekoliko meseci.

„Nema BIRN-a da istraži vrlo zanimljive veze vlasnika medija koji objavljuju takve slike sa nekim političarima, a konkretno mislim na Bojana Pajtića“, rekao je Vulin. Članak pročitajte ovde.

12. mart 2015 – BIRN predstavlja analizu sadržaja „Kampanja protiv BIRN-a: uticaj vlasti na medije“ kako bi javnosti predstavio mehanizme pritiska na rad medija i nevladinog sektora, ali i ukazao na zabrinjavajuće odsustvo javne kritike vlasti i niskih profesionalnih standarda u radu medija.

Analiza sadržaja dve nedelje januara (od 8. do 21.), u vreme najintenzivnije javne debate o BIRN-u i rekacijama na istraživački tekst koji je objavljen, pokazuje da je u posmatranom periodu bilo 294 medijska izveštaja u kojima se BIRN pominje direktno ili indirektno, kroz reagovanja zvaničnika, analitičara i civilnog sektora.

10. mart 2015 – Kampanja e-novina protiv BIRN-a kulminira nakon objavljivanja „istraživanja“ pod nazivom Mreža novinarskog grabeža u kojem se navodi da je BIRN skup privatnih i međusobno povezanih firmi koje ostavljaju privid neprofitnih organizacija.

09. mart 2015 –  Regionalna direktorka BIRN-a, Gordana Igrić, u intervjuu za dnevni list Danas govori o pritiscima kojima je bio izložen BIRN proteklih meseci.

04. mart 2015 – Savet za štampu donosi odluku da je „Informer“ prekršio Kodeks novinara Srbije kada je izneo ozbiljne optužbe protiv novinara BIRN-a, a koje nije potkrepio nikakvim dokazima.

Redakcija BIRN-a predstavljena je „kao medijska mafija koja reketira za račun Brisela“, a „Informer“ ni ne smatra da to treba dokazati, ili  jer je i iz odgovora na žalbu, jasno da veruju da je reč o dozvoljenom preterivanju i „provokaciji“, navodi se u obrazloženju Saveta za štampu.

02. mart 2015 – Povodom napada premijera Vučića na BIRN, Organizacija SAFEWORLD piše da je Sloboda izražavanje ugrožena u Srbiji.

27. februar 2015 – Iako iskopavanje kopa Tamnava kasni mesecima, EPS ističe da je konzorcijum ispunio svoj ugovor i da neće biti kazni. Ceo članak pročitajte na Balkan Insight-u.

25. februar 2015 – Deutsche Welle objavljuje analzu o medijskim slobodama i cenzuri u Srbiji.

23. februar 2015 – Zašto više Belgrade Insight ne možete da nađete na beogradskom aerodromu i info-centrima TOB-a?

19. februar 2015 – Pročitajte pismo Evropske federacije novinara Johanesu Hanu u kome su navedeni primeri pritisaka na medije u Srbiji.

19. februar 2015 – Vidi se da vlast u Srbiji ima veoma negativan odnos prema slobodi medija, kao i da postoje brojni primeri cenzure i autocenzure u medijima, kaže za Cenzolovku Kristijan Mir, izvršni direktor Reportera bez granica, jedan od autora istraživanja o stanju medijskih sloboda u 180 zemalja sveta.

19. februar 2015 – Ministar kulture, Ivan Tasovac, izjavio je da je „medijska situacija u Srbiji dobra“.

“Detalja, i to veselih, o ‘tužnoj’ slici, ima još, ali pretpostavljam da reporterima i BIRN-u, oni verovatno nisu zanimljivi. Koliko sam shvatio, njih više zanimaju ezoterična stanja u kojima su stvari nevidljive, netransparentne, ali lako dokazive“, rekao je Tasovac.

18. februar 2015 – Pročitajte odgovor BIRN-a na Hanovu izjavu o tome da nema dokaza za pritiske na medije u Srbiji (verzija na englskom jeziku).

18. februar 2015 – Prema pisanju lista Informer, BIRN, OEBS i Savet za borbu protiv korupcije pripremaju izveštaj o dokazima za medijsku cenzuru u Srbiji.

17. februar 2015 – Evropski komesar za susedsku politiku i pregovore o proširenju Johanes Han, izjavio je danas da je svestan optužbi za kršenje slobode medija u Srbiji, ali da takve tvrdnje treba potkrepiti dokazima.

13. februar 2015 – Svetska banka, uprkos tome što važi za pobornika sprovođenja „otvorenog postupka“, ograničava pristup svojim izveštajima o proceduri za sprovođenje javne nabavke. Nedavno, ova institucija je odbila da obelodani izveštaj o javnoj nabavci o kontroverznom projektu u Srbiji, o čemu piše i Tobi Mekintoš (Toby McIntosh) na portalu Fridom info (Freedom Info).

Kao osnovni razlog što se BIRN-ov “slučaj” našao na ovom protalu navodi se da su zvaničnici Banke odbili da BIRN-u dostave izveštaj o tenderu, iako su potvrdili da izveštaj o postupku javne nabavke postoji.

12. februar 2015 – Vreme je da povežemo ljudska prava i slobodu medija i da se udružimo u toj borbi, jedna je od poruka današnje debate u organizaciji BIRN Srbija i Kuće ljudskih prava i demokratije.

Povod za organizovanje debate o medijskim slobodama i slobodi izražavanja je kampanja napada na BIRN vođena od 8. januara ove godine kada je objavljen tekst „Ispumpavanje kopa i budžeta“.

Jovana Gligorijević, novinarka nedeljnika Vreme, rekla je da su medijski pritisci počeli još pre objavljivanja BIRN-ovog istraživanja. Ovaj nedeljnik je bio jedini koji je u celosti objavio tekst o ispumpavanju vode iz kopa Tamnava.

„Dok je tekst još bio u izradi, dobili smo telefonski poziv i to je ovako zvučalo: Čujemo da oni vaši (BIRN Srbija) pišu o ovoj temi, ako to objavite, tužićemo vas.“

Direktorka BIRN mreže, Gordana Igrić, naglasila je važnost kontinuiranih napada na BIRN i medijsko izveštavanje u ovom slučaju.

„Da nije ove kampanje protiv BIRN Srbija, ne bismo uvideli koje su to razmere i dubina ugrožavanja slobode medija. Mediji su diskusiju o BIRN-ovom istraživanju o Tamnavi pretvorili u priču o odnosu EU i Vučića. Uradili smo analizu 294 medijske objave u kojima se pominje BIRN, samo 11 puta smo navedeni kao direktan izvor“, istakla je Igrić.

Nastavak izveštaja sa debate pročitajte putem ovog linka.

12. februar 2015 – BIRN je sproveo analizu 294 medijske objave u vezi sa napadima, u periodu 8-21. januar. Kako su mediji izveštavali, pročitajte ovde.

11. februar 2015 – E-novine su u ovom napadu BIRN nazvale kompanijom za pranje novca.

11. februar 2015 – Regionalna direktorka BIRN-a Gordana Igrić, uputila je otvoreno pismo na adrese više od 30 međunarodnihmedijskih organizacija i organizaciju za zaštitu ljudskih prava o kontinuiranim napadima na našu organizaciju.

10. februar 2015 – Nedeljnik Vreme objavio je dopis koji je Transparentnost Srbija dostavila i predstavila na sednici Odbora za finansije o slučaju Tamnava.

10. februar 2015 – Nakon velikog broja napada na BIRN, u saradnji sa Kućom ljudskih prava, organizujemo debatu #OslobodiMedije. Više informacija možete naći ovde.

9. februar 2015 – Borko Stefanović (DS) izjavio je da je u srpskom „Siriza“ timu vidi urednika BIRN-a, Slobodana Georgieva, Vesnu Pešić, Jova Bakića, Sašu Jankovića i Srbijanku Turajlić.

9. februar 2015 – Transparentnost Srbija je u svom izveštaju na sednici Odbora za finansije predstavio analizu tendera koji je raspisan za ispumpavanje vode iz kopa Tamnava. U analizi je, pored ostalog, ukazano da je sprovođenje nabavke bilo obavezno po domaćem Zakonu o javnim nabavkama, i da je po tom postupku nabavka i sprovedena, a ne po pravilima Svetske banke, kao što se moglo pročitati u medijima.

8. februar 2015 – Ljiljana Smajlović, glavna urednica Politike, u tekstu „Nostalgija za devedesetim“, piše da se ispostavilo da Vlada ne bi trebalo da kritikuje BIRN, čak i kada je odgovoran za traljavo izveštavanje.

6. februar 2015 – Vesna Pešić, sociološkinja, još jednom je pomenula BIRN u svom tekstu za Peščanik.

6. februar 2015 – Zoran Panović, glavni urednik lista Danas, da je spin doktor Tonija Blera, Alister Kempbel, plaćen iz evropskih fondova da obučava zvaničnike srpske Vlade.

„Kako to da Vlada Srbije može da uzima novac od EU, a neko drugi, kao na primer BIRN, ne može?“, rekao je Panović.

6. februar 2015 – E-novine ironično navode da je dirljivo što BIRN brine o javnom interesu, a ne o grantovima koje dobija.

5. februar 2015 – Magazin „Tabloid“ kritikuje Politiku zbog napada na BIRN.

5. februar 2015 – Uručena nagrada „Jug Grizelj“ BIRN Srbija za 2014. godinu u Medija Centru.

„BIRN nije dobio priznanje zbog napada kojim je izložen od najvišeg mesta u državi pa naniže, već zbog svog izuzetnog i uspešnog rada u poslednjih godinu dana. Nikad nije bilo lako baviti se istraživačkim novinarstvom. Nikad ni neće. Iza svih tih tekstova ili priloga u elektronskim medijima stoje dani i meseci čitanja, proveravanja, bezbroj neuspelih pokušaja da se dođe do relevantnih sagovornika i dokumenta, probijanja kroz lavirinte lažnih tragova i dimnih zavesa“, rekla je predsednica žirija Antonela Riha.

4. februar 2015 – Zamenik pomoćnika američkog državnog sekretara Tomas Melia izjavio je da bi Srbija trebalo da bude srećna što ima organizacije kao što su Fond za humanitarno pravo (FHP) i Balkanska istraživačka mreža (BIRN), jer je za svaku vladu bitno da sluša organizacije i ljude koji objavljuju važne informacije i da preduzima mere na osnovu tih informacija. Intervju pročitajte ovde.

4. februar 2015 – E-novine nastavjaju prljavu kampanju protiv BIRN-a.

„Da se Petar Luković zove Gordana Igrić, već bismo imali Live Blog pod naslovom “E-novine Under Fire”, oglasila bi se Dunja Mijatović, dobili bismo nagradu “Jug Grizelj”, hvalili bi nas Vukašin O. i Olja B, posetio bi vas drug Devenport, kuka i motika bi se digla zbog “almost four year-long campaign aimed at marking e-novine as a enemy organisation“…“

4. februar 2015 – Informer nastavlja da osporava naš rad. Ovog puta je tema novinarska nagrada „Jug Grizelj“ čiji smo dobitnici za 2014. godinu.

Informer - Jug Grizelj-

2. februar 2015 – BIRN Srbija dobitnik nagrade „Jug Grizelj“ za 2014. godinu.

2. februar 2015 – Još jednom E-novine vs Gordana Igrić. U nastavku pročitajte o čemu je reč: „Krik cenzure je majka donacija“.

31. januar 2015 – Još jednom smo bili tema komentara urednika lista Informer, Dragana Vučićevića.

„…BIRN koji je i dalje ugledna novinarska istraživačka mreža, čak kandidovana za najveće profesionalne nagrade, iako je u samo tri meseca uhvaćena u tri najstrašnije laži…“

30. januar 2015 – Slobodan Georgiev, novinar BIRN-a, napisao je kolumnu „Kako sam postao državni neprijatelj“ za Vranjske novine.

29. januar 2015 – „Napad na BIRN je pokazao šta će se desiti svakom ko pita nezgodno pitanje – premijer će vas diskreditovati i proglastiit uzdajnikom“, rekla je direktorka i urednica BIRN mreže Gordana Igrić u intervjuu za Frankfurtske Vesti. Intervju možete pročitati ovde.

28. januar 2015 – E-novine nastavljaju prljavu kampanju protiv BIRN-a. Poslednji u nizu je tekst sa „luckastim“ naslovom „Engleska pacijentkinja“ čija je tema regionalna direktorka BIRN-a, Gordana Igrić.

Screen Shot 2015-01-28 at 10.29.14 AM

26. januar 2015 – Pročitajte saopštenje BIRN Srbija povodom stava premijera da smo „tri puta slagali“.

25. januar 2015 – Premijer Aleksandar Vučić nastavio je da napada BIRN.

On je, gostujući na TV Prva u emisiji Stav Srbije rekao da je BIRN tri puta slagao.

„Unija je plaćala BIRN kada su izmislili ugovor za Er Srbiju. Tada sam upozorio da je reč o laži, jer su uzeli nacrt ugovora od (Saše) Radulovića. Nisu razmeli delove ugovora, ali su citirali stvari koje ne stoje u ugovoru, rekao je Vučić.

Nacrt ugovora i ugovor nisu isti, ukazao je Vučić i naglasio da neko ko je ozbiljan i bavi se istraživačkim novinarstvom ne bi smeo sebi da dozvoli tako nešto.

Još su se pohvalili u Miškovićevim novinama. Oni su lagali, a platila EU. Onda je bio novi tekst u kojem se sve vrvelo od neistina, a to je potvrdila Svetska banka, rekao je Vučić.

Potom je usledila i treća informacija, da je održana sednica Vlade na kojoj je neko smenjen, podsetio je Vučić, a tog dana nije bila ni održana sednica.

Tri od tri neistinite stvari, koje je EU finansirala, a sve tri protiv Vlade Srbije, ocenio je Vučić.

Šta sam ja, da se pravim glup, da ne vidim, da ćutim, upitao je Vučić i naglasio da ga niko iz BIRN nije ništa pitao.“

24. januar 2015 – Na blogu b92 osvanuo je tekst Biljane 77 „Ja nisam BIRN“.

„Ja nisam BIRN jer… nisam. Ja sam Biljana. Nemam pojma kako je zaista tim ljudima svakog dana… da li se bude sa idejom da bi im život bio jednostavniji da nisu to što jesu. U stvari, znam da ne. Jer odustajanje nije opcija.“

24. januar 2015 – Politika opet napada BIRN. Ljiljana Smajlović, glavna urednica Politike, optužila je Gordanu Igrić, direktorku i urednicu BIRN mreže da je pokušala da diskredituje pisanje Politike navodeći da se ovaj dnevni list finansira iz državnog budžeta.

„Kao da je ona nas uhvatila u aljkavom i selektivnom izveštavanju o „Kolubari”, a ne Svetska banka nju! Da bi odmah zatim izrekla i laž da se „Politika” finansira iz budžeta Republike Srbije.“

24. januar 2015  – Direktorka i urednica BIRN mreže je za Dnevnik dnevnog lista Danas sumirala situaciju u kojoj se BIRN našao nakon objavljivajivanja teksta o kopu Tamnava.

„Nekako mi je danas tiho. Da li nam se to režimska mašina umorila, ili okrenula možda novim stranim plaćenicima, izdajnicima i neprijateljima srpskih reformi? Sada je na tapetu zaštitnik građana Saša Janković, koji kaže da se ne oseća sigurno zato što prima direktne pretnje, a i zbog podele na patriote i izdajnike. Šta da se radi u ovakvom mraku?“

23. januar 2015 – Nemačka štampa bavila se slobodom medija u Srbiji i na zanimljiv način opisala premijera Aleksandra Vučića.

„On je hrabar, energičan i svestan svog cilja. Beskompromisno se bori protiv zlikovaca, protiv kriminalaca, protiv korumpiranih političara i drugih koji štete narodu. On je ugrožen sa svih strana, ali ne popušta ni milimetar. Spreman je da svoj život žrtvuje za dobrobit Srbije. On je prijatelj i partner zapada i istoka, severa i juga. On je Aleksandar Vučić, premijer Srbije“ – tako tekst o Vučiću započinje berlinski Tagescajtung i nastavlja: „Takva slika o premijeru Srbije formira se ako se ne čitaju retki kritički listovi sa smešnim tiražom ili internet-stranice iz Srbije. Uzalud se njihovi autori bune protiv autokratskog režima i nepotizma, i upozoravaju na populizam, diletantizam i represiju. Mejnstrim mediji svemu tom daju svoj doprinos: onaj ko kritikuje Vučića automatski biva okvalifikovan kao neprijatelj države, kao neko koga plaća mafija, okrvavljeni tajkuni ili inostranstvo koje je kritikuje Srbiju s ciljem da smeni Vučića i destabilizuje zemlju.

23. januar 2015 – BIRN je podneo žalbu Savetu za štampu protiv dnevnog lista Informer.

22. januar 2015 – E-novine još jednom su napale BIRN.

„BIRN, kao najnovije mezimče pravdoljubivog Majkla Devenporta, samo u 2012. godini dobio je na poklon 125.108 evra, ni manje ni više nego za “studiju” – “Jačanje uloge medija u obezbeđivanju vladavine prava”, kao da ta grupa zna bilo šta o medijima, i “ulozi” koja u uređenim društvima ne pripada secikesama koje ucenjuju odabrane mete za još para kojih nikad dosta.“

22. januar 2015 – Gostujući u emisiji Kažiprst, ministar energetike Aleksandar Antić, potvrdio je pisanje BIRN-a da je na tenderu za posao izabrana firma bez iskustva.

22. januar 2015 – Novinarka lista Politika, Anica Telesković, posetila je radove na ispumpavanju vode i potvrdila informaciju BIRN-a da na ovom poslu radi holandska kompanija.

21. januar 2015 – Vesna Pešić, sociološkinja, u svom novom tekstu na sajtu pecanik.net piše da „kad po nešto ispliva na površinu, onda gledamo kako Vučić dobija nervni napad, viče i svađa se sa ambasadorom EU i celom EU, a istraživače lopovluka proglašava EU plaćenicima! Kad Vučić mora „strateški“ da ćuti, onda se u njegovo ime razviče Vulin.“

21. januar 2015 – Milan Antonijević, predsednik YUCOM-a, kaže da postoji pritisak na NVO u Srbiji, a da je najnoviji slučaj BIRN-a.

politika antonijevic milan

21. januar 2015 – Bojan Gavrilović u tekstu na sajtu pescanik.net kritikuje Olivera Antića, savetnika predsednika Srbije, zbog pisanja o BIRN-u u dnevnom listu Politika.

20. januar 2015 – Šef Kancelarije Svetske banke u Beogradu Toni Verheijen je rekao da ta institucija, prema pravilima o objavljivanju podataka, ne može da objavi reviziju tendera za ispumpavanje vode iz Tamnave, prenosi N1.

20. januar 2015 – Direktor Centra za istraživačko novinarstvo Srbije, Branko Čečen, u tekstu „Istraživačko novinarstvo: Od BIRN-ovih otkrića do izmišljenih pornića“ za sajt cenzolovka.rs, pisao je o tome šta je istraživačko novinarstvo.

„U kakofoniji multi-odjeka premijerovih optužbi, niko, ali niko nije osporio ni jednu jedinu činjenicu u BIRN-ovoj priči. Što i nije lako kada BIRN za svaku objavi i dokument u PDF-u koji kliknete, otvori se i – eto činjenice od samih državnih institucija.“

20. januar 2015 – Urednik Informera, Dragan Vučićević, u svojoj emisiji Teška reč, još jednom je diskreditovao rad BIRN-a.

„Ja bih izvršio harikiri da sam BIRN“, rekao je Vučićević.

19. januar 2015 – Direktorka BIRN Srbija uputila je pisma svim urednicima medija u Srbiji o pitanjima koje smo uputili Vladi i EPS-u, a na koja još uvek niko nije odgovorio.

19. januar 2015 – Još jedan tekst na sajtu pescanik.net o slučaju BIRN.

19. januar 2015 – Draža Petrović: „Mir, mir, mir, niko nije BIRN…“

draza

19. januar 2015 – Italijanska štampa je takođe osudila Vučićevu reakciju povodom istraživanja BIRN-a.

18 januar 2015 – Prema mišljenju Zorana Panovia, glavnog urednika lista Danas, reakcija premijera na istraživanje BIRN-a vratila nas je u devedesete.

17. januar 2015 – I reditelj Emir Kusturica se pridružio napadima na BIRN, nazivajući nas „neokolonijalistikom organizacijom“.

17. januar 2015 – Oliver Antić, savetnik predsednika Srbije, napisao je u tekstu za list Politika da je „BIRN najgrublje napao Vladu“.

16.januar 2015 – Premijer je izjavio da je njegova krupna greška odnos prema NVO sektoru.

16. januar 2015 – BIRN je uputio otvoreno pismo Vladi RS i EPS-u i tražio odgovore na pet pitanja.

16. januar 2015 – Oko 40 organizacija civilnog društva pozvalo je državne institucije da ispitaju saznanja BIRN-a. Pogledajte ceo poziv ovde.

16. januar 2015 Svetska banka odbija da dostavi izveštaj kojim je kontroverzni tender ocenjen kao čist.

16. januar 2015 – Sajt cenzolovka.rs objavio je šaljivu priču „ŽMURIĆI: Zašto, u stvari, čika NUNS nosi bradu a čika BIRN brkove“.

16.januar 2015 – Napadi na BIRN nastavljeni su i u skupštinskoj sali. Poslanik SNS-a Mirko Atlagić rekao je da su medijski napadi na premijera opasni po njegovu ličnu bezbednost, što „nije zabeleženo u ljudskoj civilizaciji“

16. januar 2015Magazin „Tabloid“ izrazio je podršku BIRN-u i Slobodanu Georgievu: „Bila sam veoma iznenađena da u Srbiji postoji tako pristojan profesionalac, koji se nije gađao padežima, niti uvlačio bilo kome, već je dosledno branio istraživačko novinarstvo, kojeg danas u Srbiji ima tako premalo.”

15. januar 2015 – Portal tvojstav.com pružio je priliku da javnost kaže šta misli o slučaju „Tamnava“.

15. januar 2015Biro za društvena istraživanja (BIRODI) pozvao je tužilaštvo da ispita tvrdnje iz teksta „Ispumpavanje kopa i budžeta“. Umesto očekivane reakcije tužilaštva suočeni smo sa „medijskim ljaganjem“ onih koji su ukazali na (moguće) zloupotrebe i kršenje zakona. Činjenica da su predvodnici „medijskog ljaganja“ najviši predstavnici izvrše vlasti dodatno spušta i ovako nizak „rejting“ Srbije kada je u pitanju vladavina prava i sloboda medija.

15. januar 2015 – Pogledajte kako je nedeljnik “Vreme” dokumentovao sve napade na BIRN.

15. januar 2015 – Tabloid “Informer” smestio je BIRN na naslovnu stranu uz optužbe da smo hteli da “otmemo 23,2 miliona evra od građana Srbije”.

Automatically generated PDF from existing images.

“Umesto da se izvini zbog sramnih laži I falsifikata, šef BIRN Slobodan Georgiev i dalje napada državu zbog cenzure!”

14. januar 2015 – Pogledajte gostovanje Slobodana Georgieva (BIRN) u emisiju “Novi dan” TV N1.

14. januar 2015 – Sajt cenzolovka.rs kritikovao je medije što nisu preneli tekst “Ispumpavanje kopa i budžeta”, ali su preneli sve optužbe vlasti uzrokovane našim istraživanjem.

14. januar 2015 – Sociolog Jovo Bakić: “Kumovski interes iznad javnog interesa.”

14. januar 2015Gostujući u vestima TV B92, Slobodan Georgiev (BIRN) rekao je da “nismo manipulisali informacijama I da stojimo iza onoga što smo objavili.”

92490689454b5744a2eab6889597515_640x301

Napomenuo je i da izjava predstavnika Svetske banke nije objavljena na sajtu Svetske banke.

“To je stav , ali se mi nismo bavili Svetskom bankom u tekstu i nisam razumeo iz koje perspektive predstavnica Vesna Kostić komentariše naš tekst”, dodao je Georgiev.

Vladimir Đukanović (SNS), koji je takođe imao priliku da iskaže stav o ovom sličaju, rekao je da “Svetska banka ne daje tek tako sredstva” i da je “neverovatno da neko sumnja u kredibilitet Svetske banke”. “Meni je ona kredibilnija od BIRN koji objavljuje tekstove sličnim onima koji se objavljuju u Miškovićevim, u “Vremenu“. Meni je neverovatno da se neko ovako ponaša, ovo je dilentatizam u novinarstvu i ako neko smatra da Svetska banka nije kredibilna, svaka mu čast“, naveo je Đukanović.

14. januar 2015 – Gordana Igrić, regionalna direktorka BIRN-a, govorila je o istraživanju “Tamnava” u emisiji “1 na 1” autorke Danice Vučenić na RTV Vojvodina.

gordana-igric_660x330

14. januar 2015 – Pod naslovom “Mi nismo BIRN”, Politika je objavila autorski komentar glavne urednice Ljiljane Smajlović, u kome dovodi u pitanje integritet novinarskog rada BIRN-a.

13. januar 2015 – Novinar Radija Slobodna Evropa napisao je kratku pesmu „Vučić BIRN-u: Čitajte korisne knjige, a ne štetne ugovore!“.

13. januar 2015Saopštenje Delagacije EU u Srbiji

“Jedan od 19 korisnika je i Balkanska istraživačka regionalna mreža (BIRN) čiji projekat nastoji da ojača ulogu medija u borbi protiv korupcije, pružanjem podrške istraživačkom novinarstvu, formiranjem baze podataka za novinare i priručnika za novinare, davanjem preporuka u kreiranju politika i učešćem u javnim slušanjima u Skupštini. Projekat predviđa istraživanje u okviru pet oblasti: mediji, javne nabavke, prostorno planiranje i izgradnja, stranačka kontrola javnih resursa i sredstava i zdravstvo.”

12. januar 2015 – Karikaturista Marko Somborac iz svog ugla je prikazao sukob Vučić-EU nakon slučaja “Tamnava”

Somborac

12. januar 2015 – U intervjuu za seebiz.eu portal, Slobodan Georgiev (BIRN) je rekao da Vučića više zanima uređivanje medija nego vođenje države.

“Srbija nema mainstream medije koji smeju kontinuirano da rade na monitoringu vladinih politika, već su se pretvorili u kanal za veličanje lika i dela Aleksandra Vučića. A ako nema slobodnih medija, koji moraju sami da se bore sa svojim čitaocima i gledaocima za slobodu, nema ni slobodne države.”

12. januar 2015 – Ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović izjavio je da polemika na relaciji Vučić-EU pokazuje da samo članovi Vlade Srbije nemaju pravo na svoje mišljenje.

“Već sam upozoravao premijera Vučića da će, kada do toga dođe, ostajati sam i u takvim borbama neće imati podršku koalicionih partnera. Pokazalo se da sam bio u pravu. Evidentno je da niko iz SPS ne želi da brani stav Vlade Srbije, kao da je tenderom za ispumpavanje vode rukovodio kabinet premijera, a ne Ministarstvo rudarstva i energetike na čijem čelu je upravo kadar SPS”, rekao je Stefanović.

12. januar 2015 – Boris Tadić, predsednik Socijaldemokratske stranke Srbije i bivši predsednik Srbije, rekao je za Blic da je Vučićeva reakcija bila preterana.

12. januar 2015 – Povodom napada na BIRN, oglasio se i Centar za evroatlantske studije, na čelu sa Jelenom Milić. Oni su kritikovali odgovor premijera Srbije institucijama EU i da to može da ugrozi odnose EU i Srbije.

12. januar 2015 – Reakcija na BIRN-ov tekst stigla je i iz Svetske banke. Vesna Kostić iz Kancelarije Svetske banke u Srbiji kaže da je Svetska banka pristala da se ta procedura sprovede po srpskim propisima, a ne po sopstvenim propisima javnih nabavki, jer je ceo postupak sproveden u vanrednim okolnostima. Ona tvrdi da je tender za ispumpavanje vode iz kopa „Tamnava – Zapadno polje“ sproveden u skladu sa važećim propisima i praksom.

11. januar 2015 – Analitičari Dušan Janjić, Dejan Vuk Stanković i Boško Jakšić za TANJUG analiziraju polemiku između premijera Vučića i portparolke EK Maje Kocijančič, i ulogu BIRN-a.

11. januar 2015 – Predsednik Republike Srpske Milorad Dodik izjavio je da je premijer Srbije Aleksandar Vučić potpuno u pravu i da u polemici sa portparolkom EK Majom Kocijančič nije reč o slobodi medija već o lažima Evropske komisije. “ Ja to razumem jer sam i ja bio u takvoj situaciji – da sve što oni učine iz Evrope ovde u sumnjivim transferima prema takozvanim nevladinim organizacijama kojima je jedini cilj da omalovaže ili nešto slično urade, a ne da podrže zdravu slobodu govora zasnovanu na činjenicama i istini“, rekao je Dodik.

11. januar 2015Ministar za rad, zapošljavanje, socijalna i boračka pitanja Aleksandar Vulin takođe se oglasio povodom izjave portparolke Evropske komisije Maje Kocijančič. On je naglasio da niko nema pravo da naređuje premijeru Aleksandru Vučiću – osim građana Srbije koji su mu dali mandat na izborima da se bori za njihove interese i interese zemlje i rekao da je lično veoma iznenađen, ističući da ne razume zašto se na Srbiju ne mogu odnositi ista pravila kao i na bilo koju drugu zemlju, prenosi Tanjug.

10.01.2015 EU - Ne placamo kampanje protiv Vlade Srbije

11. januar 2015 – Ministarstvo rudarstva i energetike sopštilo je da BIRN-ov tekst koji se odnosi na ispumpavanje vode iz kopa „Tamnava – Zapadno polje“, a koji su preneli drugi mediji, u ključnim segmentima ne odgovara istini. Ministar Aleksandar Antić rekao je da „država i JP EPS nisu mogli da otpočnu ispumpavanje vode po hitnom postupku iz razloga što je čitav projekat finansirala Svetska banka, a kompletna tenderska procedura morala je da bude usklađena sa njihovim pravilima“.

10. januar 2015 – Na websajtu Peščanik.net, ekspert u oblasti prava Vesna Rakić-Vodinelić pravi osvrt na situaciju u kojoj se našao BIRN, u tekstu pod nazivom „Je suis BIRN“ stavljajući našu organizaciju u kontekst napada Aleksandra Vučića na slobodu izražavanja, u trenutku njegovog istovremenog žaljenja za žrtvama terorističkog napada na novinare satiričnog lista „Charli Hebdo“ u Parizu, podsećajući na slogan Duška Radovića – Pre nego što popraviš svet, popravi česmu u svom stanu.

10. januar 2015 Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) najoštrije protestuje zbog načina na koji je premijer Aleksandar Vučić govorio o Balkanskoj istraživačkoj mreži (BIRN). NUNS u svom saopštenju ocenjuje ovakvo ponašanje predsednika Vlade Srbije otvorenim pritiskom, ne samo na novinare BIRN-a, već i ugrožavanjem slobode medija. NUNS upozorava da uspostavljanje kritičke javnosti, kao sastavnog dela demokratskih sistema, nije moguće bez istraživačkog novinarstva kojim se bavi BIRN.

10.01.2015 NUNS - Pritisak premijera na novinare BIRN-a

9. januar 2015 – Koordinator programa Balkanske istraživačke mreže u Srbiji Slobodan Georgijev kazao je da BIRN stoji iza svojih tekstova i da je tekst o ispumpavanju vode iz kopa Tamnava 100 odsto istinit. „Mi smo objavili tekst iza koga stojimo. Naš tekst je 100 odsto tačan, sve je jasno, mi nikada ne objavljujemo stvari za koje nemamo dokaze. Žao mi je niko od kolega nije preneo taj tekst“, kazao je Georgijev agenciji Beta.

9. januar 2015 – Izjava premijera Srbije Aleksandra Vučića u sklopu konferencije za štampu održane nakon sednice Predsedništva SNS-a, u kojoj on optužuje BIRN da je lagao u vezi sa istraživanjem o “Air Serbia” kao i u najnovijem istraživanju o manipulacijama prilikom izbora firme za ispumpavanje vode iz kopa Tamnava. „BIRN, to su oni koji su dobili pare od gospodina (šefa delegacije Evropske unije Majkla) Devenporta i EU da govore nešto protiv Vlade Srbije. Tim lažovima recite da su opet lagali“, rekao je Vučić. Ova izjava pokrenula je u javnosti raspravu o slobodi medija u Srbiji, kao i o odnosu Srbije i Evropske unije.

ALEKSANDAR VUCIC

8. januar 2015 – BIRN Srbija objavljuje tekst pod naslovom Ispumpavanje kopa i budžeta u kom se navodi da je Elektroprivreda Srbije na tenderu za sanaciju najznačajnijeg rudnika u Srbiji dodelila posao konzorcijumu bez iskustva, čime je dodatno uvećala cenu čitavog posla.

 

Share Button