Vlada Srbije da dostavi podatke BIRN-u
07.3.2016 | 15:16 Poverenik naložio Vladi Srbije da neposrednom prinudom obezbedi da Ministarstvo pravde i JP Elektromreža poštuju zakon i dostave BIRN-u traženu dokumentaciju, što oni više od godinu dana odbijaju da učine.U dopisima koji su BIRN-u dostavljeni u petak, 4. marta 2016. godine, Poverenik navodi da se obratio Vladi Srbije, jer je prethodnim izricanjem novčanih kazni Ministarstvu pravde i Elektromreži (EMS) u ukupnom iznosu od po 200.000 dinara, iscrpeo sve zakonske mogućnosti kojima bi ih prinudio da ispune svoje obaveze iz Rešenja kojima im je Poverenik naložio dostavljanje informacija od javnog značaja.
Poverenik je u januaru ove godine izrekao novčane kazne EMS-u i Ministarstvu pravde, jer uporno krše Zakon odbijajući da postupe po nalogu Poverenika i BIRN-u dostave dokumentaciju koju je tražio još u februaru prošle godine.
EMS odbija da dostavi dokumentaciju o svojim poslovima sa Energotehnikom – Južna Bačka, poznatoj po pobedi na tenderu za ispumpavanje vode iz poplavljenog kopa Tamnava – Zapadno polje, dok Ministarstvo pravde odbija da dostavi dokumentaciju o postupku ekstradicije Darka Šarića, osuđenog prvostepenom presudom za šverc kokaina i optuženog za pranje novca.
Pored izrečene novčane kazne, Poverenik je EMS-u i Ministarstvu pravde bio naložio i da u roku od dva dana dostave traženu dokumentaciju, ali ona do danas nisu stigla.
BIRN je od EMS-a tražio ugovore koje je to javno preduzeće sklapalo sa Energotehnikom – Južna Bačka. Istražujući tender o ispumpavanju vode iz kopa Tamnava, BIRN je želeo da istraži i druge tendere na kojima je Južna Bačka dobijala unosne poslove u državnom sektoru, koji su posebno postali brojni nakon 2012. godine i dolaska naprednjaka na vlast.
Među preduzećima koja učestalo posluju sa Južnom Bačkom je i EMS, pa je BIRN od tog javnog preduzeća zatražio tendersku dokumentaciju i sve ugovore velike vrednosti koji su sa Južnom Bačkom sklopljeni u periodu od 2010. do februara 2015.
U pokušaju da izbegne dostavljanje tražene dokumentacije BIRN-u, EMS je u julu 2015. podneo i tužbu Upravnom sudu, tražeći da se poništi rešenje kojim je Poverenik naložio dostavljanje dokumentacije BIRN-u. Upravni sud je tužbu odbacio, ali EMS i dalje ne postupa po obavezujućem rešenju Poverenika.
I Ministarstvu pravde je uz kaznu od 180.000 dinara, bilo naloženo da u roku od dva dana dostavi dokumentaciju, što Ministarstvo nije učinilo. Već ranije, ista novčana kazna izrečena je i Višem sudu u Beogradu, koji je, takođe, odbio da BIRN-u dostavi dokumentaciju o lišenju slobode u postupku ekstradicije Darka Šarića.
Zbog upornog odbijanja Ministarstva i Višeg suda da dostave pomenute informacije, i dalje je nepoznato na koji je način, posle višegodišnjeg bekstva, Šarić stigao u Srbiju, kome se predao, pod kojim uslovima i ko je u toj predaji posredovao.
Obraćanje Vladi Srbije sa zahtevom da obezbedi izvršenje rešenja, Poverenik je kao krajnju zakonsku meru, iskoristio i u slučaju Višeg suda još 20. januara ove godine.
Tražena dokumentacija ni nakon toga nije stigla, pa je BIRN 29. januara pisanim putem upitao Vladu Srbije da li je postupila po zahtevu Poverenika i zatražila od Višeg suda da poštuje zakon.
Pošto u roku od 15 BIRN nije dobio odgovor, BIRN je uputio Vladi urgenciju sa ponovljenim pitanjem, ali je Vlada Srbije i ovaj dopis ignorisala.
Analiza koju je BIRN uradio prošle godine, pokazala je da raste broj „osetljivih tema“ za koje predstavnici različitih državnih institucija ne žele da daju odgovore ili dostave informacije. Osim njih, međutim, obesmišljavanju zakonskog prava javnosti da zna, doprinosi i Vlada Srbije, koja se, sudeći po tadašnjoj izjavi Poverenika Rodoljuba Šabića, oglušuje o njegove zahteve za obezbeđenje izvršenja rešenja kojima se državni organi obavezuju da dostave informacije:
„Mislim da nije dobro što Vlada ne obezbeđuje funkcionisanje ovog mehanizma koji je upisan u Zakonu, dakle, što ne primenjuje mere prinudnog izvršenja rešenja Poverenika. Ne zato što ih ja donosim, nego zato što je tako upisano u Zakonu. Ili ako taj mehanizam nije adekvatan, ajde da normativno definišemo neki drugi, ali to onda podrazumeva promenu Zakona, a ne situaciju u kojoj već pripremljen Zakon stoji godinama u Ministarstvu državne uprave“.