Mediji i kršenje prava na privatnost: Profit iznad zakona i etike

24.1.2024 | 16:36 Panel cena privatnosti

Većina najčitanijih digitalnih medija u Srbiji redovno objavljuje lične podatke ljudi o kojima izveštava, grubo kršeći njihovo pravo na privatnost, a stručnjaci navode da takva praksa ima teške posledice po žrtve.

Kršenja prava na privatnost u onlajn medijima u Srbiji su učestala, a tokom prošle godine maloletnici su bili najugroženija grupa čija su prava kršena, iako upravo njih zakoni i novinarski kodeks posebno štite – ovo su nalazi BIRN-ovog novog izveštaja „Invazija na privatnost: Analiza medijskog izveštavanja“ koji je predstavljen na panelu u okviru „Nedelje privatnosti“.

Tanja Maksić, programska menadžerka i istraživačica BIRN-a i autorka izveštaja, rekla je da se lični podaci najčešće otkrivaju kada se izveštava o ubistvima i drugim vidovima nasilja, pa je više od polovine detektovanih prekršaja bilo u vezi sa masovnim ubistvima u maju 2023. godine.

U samo pet dana, između 3. i 8. maja, objavljeno je 237 tekstova u kojima su otkrivani lični podaci žrtava, počinilaca i njihovih porodica.

Maksić kaže da se pokazuje da se pravo na privatnost u medijima krši iz godine u godinu.

„Ono što se vidi je da neki prosek u kršenju prava na privatnost ostaje, što u stvari govori da nema napretka, da je anatomija ili receptura tih kršenja uvek ista. Jedini otklon koji smo videli, kolege su u prošlom izveštaju videle da su mediji nekako više štitili osumnjičene, a više zadirali u privatnost žrtava, a sad je situacija sad nešto drugačija, obrnuta“, rekla je Maksić na panelu „Cena privatnosti“.

Direktorka BIRN Srbije Dragana Žarković Obradović navela je da nedavno objavljena studija organizacije Partneri Srbija pokazuje da pravosudni postupci zbog povrede privatnosti u medijima traju u proseku između tri i šest godina, a da se počinioci najčešće kažnjavaju novčanom kaznom od 50.000 dinara.

Bogdan Banjac, savetnik u kancelariji poverenice za zaštitu ravnopravnosti, kaže da su kršenja prava u medijima gotovo svakodnevna, da se oko četiri odsto pritužbi koje ova kancelarija dobija odnosi na rad medija, ali da medijima takav način izveštavanja donosi posete.

„Može se reći da je cena privatnosti još uvek manja od profita koji određeni klikovi za medije znače“, rekao je on.

Petar Jeremić, menadžer za etiku u kompaniji Wireless Media Group koja je izdavač Kurira, kaže da je njegova kompanija svesna da ima problem kada je u pitanju poštovanje prava na privatnost, ali da je potrebno edukovati i publiku o tome šta je profesionalno izveštavanje.

„Prvi taj neki susret sa tim kako publika reaguje [videli smo] kad smo počeli da izbacujemo imena nekih osumnjičenih. Tu stižu mejlovi „što ne objavite ime da mi vidimo?“. Onda vidite u kakvom se mi okruženju nalazimo“, naveo je Jeremić.

Dr Aleksandra Krstić, vanredna profesorka Fakulteta političkih nauka Univerziteta u Beogradu, istakla je da objavljivanje ličnih podataka u digitalnom svetu ima trajne posledice, jer taj sadržaj zauvek ostaje dostupan.

Krstić je objasnila da istraživanja pokazuju da su žrtve nasilja ponovo doživele depresiju, traume i mnoge druge psihološke probleme, kada su godinama kasnije ponovo čitale novinske članke o onome što im se dogodilo.

„Mi u digitalnom okruženju nemamo pravo na zaborav. To dete kada poraste, silovano dete kom su prekršena sva prava, moći će da nađe taj tekst o sebi“, navodi ona.

Partneri Srbija organizuju četvrtu godišnju konferenciju „Nedelja privatnosti povodom Međunarodnog dana zaštite podataka o ličnosti, koji se obeležava 28. januara. Cilj konferencije je da unapredi razumevanje javnosti o izazovima u oblasti zaštite prava na privatnost, pruži pregled dostignutih standarda u oblasti privatnosti i zaštite podataka o ličnosti, problema u primeni postojećeg pravnog okvira, kao i da predloži rešenja koja mogu pomoći da se unapredi trenutno stanje u ovoj oblasti.

Konferencija se održava od 24. do 26. januara u Envoy Conference centru u Beogradu, a svi paneli prenose se uživo na Jutjubu. Program konferencije i linkovi za praćenje događaja dostupni su na ovom linku.

Share Button

Kontaktirajte nas

    Pišite nam ako imate bilo kakvih pitanja u vezi sa ovom informacijom.

    Štiklirajte polje levo od teksta "I'm not a robot."