Savet za štampu: Javna opomena „Informeru“

04.3.2015 | 15:23 Članovi Komisije su jednoglasno odlučili da je „Informer“ prekršio Kodeks novinara Srbije i izrekli javnu opomenu

Tekstom „Hteli da otmu 23.200.000 evra, a i dalje su ‘ugledni novinari’ i diplomate”, objavljenim 15.januara 2015. godine, dnevni list „Informer“ 1.prekršio je tačke 2 i 5. Odeljka I ( Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije, o obavezi novinara i urednika da prave jasnu razliku između činjenica koje prenose, komentara, pretpostavki i nagađanja, kao i da je sa novinarstvom nespojivo objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina.

OBRAZLOŽENJE

 Žalbu Savetu za štampu podneo je Slobodan Georgijev, glavni i odgovorni urednik Balkanske istraživačke mreže BIRN, zbog toga što je, kako je naveo, „Informer“ izneo „niz netačnih informacija, kleveta, paušalnih i ničim potkrepljenih optužbi”, čime je ugrožen profesionalni kredibilitet, lični itegritet i bezbednost novinara BIRN-a. List je, ističe se u žalbi, optužio BIRN za “reketiranje” države, navodeći da je reč o “medijskoj mafiji”, koja u ime EU, „reketira” po Srbiji. U tekstu se takođe iznose i tvrdnje poput: “pokušali da otmu 23.200.000 evra”, “laže sa licencom EU”, “kako funkcioniše sistem laži EU i njenih novinara”, “čime se implicira da su novinari BIRN-a osobe koje ne govore istinu, rade za tuđe interese, te da su korumpirani” i da ucenjuju Vladu Srbije da milione iz bužeta dobije firma iz EU.

Advokat “Informera”, u odgovoru na žalbu, navodi da podnosilac žalbe nastoji da ograniči slobodu medija garantovanu zakonom. On je istakao da novinar ima pravo da istražuje sve okolnosti događaja koji su od interesa za javnost, te da su se u ovom sluačju o tim okolnostima javno oglašavali poznati političari, a da BIRN ništa od toga nije demantovao. Ukazuje se i na to da “i po našoj sudskoj praksi, a i po praksi Evropskog suda za ljudska prava u Strazburu, novinari nisu dužni da utvrđuju istinitost činjenica na isti način kao i sudovi i državni organi, a sloboda izražavanja podrazumeva i pribegavanje preterivanju i provokaciji”.

Komisija za žalbe je zaključila da je dnevni list “Informer” izneo ozbiljne optužbe protiv novinara BIRN-a, koje nije potkrepio nikakvim dokazima. Sva nagađanja i pretpostavke u tekstu i u opremi teksta predstavljenje su kao činjenice, a po odgovoru advokata, čini se da su sve “sumnje” zasnovane samo na ocenama “određenih poznatih političara”, koje “Informer” nije ni proveravao. Redakcija BIRN-a predstavljena je “kao medijska mafija koja reketira za račun Brisela”, a “Informer” ni ne smatra da to treba dokazati, ili jer je i iz odgovora na žalbu, jasno je da veruju da je reč o dozvoljenom “preterivanju i provokaciji”.

Zbog toga, članovi Komisije su jednoglasno odlučili da je „Informer“ prekršio Kodeks novinara Srbije i izrekli javnu opomenu.

Odluka Komisije biće objavljena na veb sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.

Članovi Komisije za žalbe Saveta za štampu: Ivan Cvejić, Petar Jeremić, Zoran Ivošević, Tamara Skrozza, Marija Kordić, Vlado Mareš, Zlatko Čobović, Stojan Marković, Božo Prelević i Predrag Azdejković.

Share Button

Kontaktirajte nas

Pišite nam ako imate bilo kakvih pitanja u vezi sa ovom informacijom.

Štiklirajte polje levo od teksta "I'm not a robot."