Transparentna dodela novca za javni interes u informisanju
Trajanje:
Maj – Decembar 2018.
Cilj projekta:
Opšti cilj: Povećenje transparentnosti i odgovorosti u potrošnji budžetskog novca u medijskom sektoru, kroz umanjenje regulatornih rizika za korupciju, te monitoring i evaluaciju efekata ove vrste javne potrošnje.
Specifični ciljevi:
- Sistematično praćenje budžetskog finansiranja medija, kroz metodologiju Indeksa transparentnosti
- Unapređenje transparentnosti javnih davanja, procedure i prakse dodele javnog novca kroz predloge praktičnih politika i javno zagovaranje
Mesto održavanja:
Srbija – Beograd i 10 lokalnih samouprava
Opis projekta:
Projekat se bavi transparentnijim sistemom dodele državnog novca medijima, kao jednim od glavnih izvora finansiranja, naročito lokalnih medija.
Kroz sistematsko istraživanje transparentnosti dodele budžetskih sredstava, analizu prikupljenih podataka i predloge praktičnih politika za unapređenje uočenih praksi, projektom će se uticati na smanjivanje sive zone u kojoj postoji prostor za netransparentno postupanje, diskreciono tumačenje i koruptivne prakse.
Obuhvaćeno je 10 gradova i opština (lokalne samouprave i 4 najveće javne ustanove/institucije) na osnovu čijih praksi finansiranja medijskih sadržaja će biti napisano i zagovarano 5 predloga praktičnih politika.
Predlozi će biti promovisani na 4 javne debate, kroz društvene mreže, vebsajtove i zagovaračke aktivnosti.
Aktivnosti:
A1: Prikupljanje podataka, monitoring i analiza
Istraživanje će se baviti javnim konkursima, kao najznačajnijem modelu državne pomoći medijima, ali i drugim oblicima potrošnje koji stoje na raspolaganju nosiocima javne vlasti/javnih funkcija – pojedinačna davanja, javne nabavke, donacije i sponzorstva, oglašavanje kroz direktno ugovaranje. Istraživanje se vrši na osnovu metodologije Indeks transparentnosti (IT), koju BIRN prvi put primenjuje, i upravo testira na podacima za 2017. godinu.
A2: Pisanje predloga praktičnih politika
Indeks transparentnosti pruža obilje podataka, informacija i dokumenata na osnovu kojih je dalje moguće formulisati čitav set preporuka za unapređenje procedura i prakse, na čemu će se posebno insistirati u akcijama javnog zagovaranja. Predlozi praktičnih politika obuhvatiće sledeće teme: razrada kriterijuma i merila za odabir članova komisije za ocenu projekata; definisanje dozvoljenih budžetskih troškova u projektima koji služe kao vodič članovima komisije; procedura prijavljivanja državnih davanja u Registar medija i sl.
A3: Javno zagovaranje
Na osnovu izveštaja proizašlih iz istraživanja IT, kao i na osnovu predloga praktičnih politika, BIRN će osmisliti strategiju javnog zagovaranja, koja će mapirati glavne aktere i njihov doprinos realizaciji preporuka.
Ciljne grupe:
Primarne ciljne grupe: donosioci odluka na lokalnom i republičkom nivou, mediji.
Sekundarne ciljne grupe: profesionalna udruženja i asocijacije, kao i ostale organizacije civilnog društva, koje imaju komplementarne aktivnosti javnog zagovaranja i sa kojima BIRN sarađuje, javnost celini.
Publikacije i drugi materijali:
- Rezultati istraživanja
- Predlozi praktičnih politika